Siirry suoraan sisältöön
Intohimoa kehittämiseen ja koodaukseen tukkikentällä

Tuotepäällikkö Michael Aminoff vastaa Log Yard Controlista ja siitä, että kuljettajien työ tukkikentällä on mahdollisimman toimivaa. Työssä auttaa kiinnostus ja halu ratkaista softan avulla asiakkaiden haasteita.

 

Michael Aminoffin urapolku Finnoksella alkoi huhtikuussa 2021. Siitä asti aika tuntuu menneen kuin siivillä. Aminoff haki töihin Finnokselle, sillä arveli karttapohjaisen softakokemuksen olevan hänelle eduksi. Olihan taskussa valmiina reittioptimoinnista tehty kandityö, joka liittyi haettavaan tehtävään.

Asiakasläheinen rooli tuntui myös luontevalta. Michaelilla oli jo ennen Finnoksen tehtäviä pitkä kokemus asiakasrajapinnasta, sillä hän työskenteli opintojen aikana mikro- ja pienyrityksien verkkosivujen kehittämisen parissa.

Mitä Finnoksen tuotepäällikön työ sisältää?

Michael Aminoff koordinoi käynnistettyjä projekteja. Asiantuntijatehtävänä on asentaa softaa palvelimille ja vahvistaa yhteydet ohjelmistojen välillä. Iso osa tuotepäällikön työtä on tuotteen demoaminen myynnin mukana kentällä, Aminoff kertoo.

Asiakasdemoja tehdään paljon. Moni näistä muuttuu kaupan myötä projekteiksi ja asiakkuuksiksi. On tärkeää käydä paikan päällä uudessa kohteessa. Näin kuljettajien ja toimistohenkilökunnan kouluttaminen on helpompaa. Asiakkaiden kanssa on kiinnostavaa puhua ja selvitellä mitä he haluavat.

Integraatioiden ja erilaisten sääntöjen määrittely on tärkeä osa työtä. Esimerkkinä toimii vaikkapa ymmärrys, miten Log Yard Controlin tulisi toimia eri kohteissa. Aina löytyy yksityiskohtia mitä määritellään sahakohtaisesti.

Tehtävänkuva on monipuolinen. Jatkossa ulkomaisille asiakkaille tehtävät projektit kiinnostavat, koska niihin liittyy enemmän räätälöintiä. Miksi näin on? Vaikka tukkihallintajärjestelmät eivät ole edes Suomessa kaikkialla käytössä, prosessi on kuitenkin samanlainen lajittelun osalta. Muissa maissa on enemmän variaatiota, Michael selventää.

Työhön sisältyy jatkuva valmius kehittämiseen. Itse tuote myydään palvelulisenssinä ja Finnoksen toimittamaan palveluun sisältyvät päivitykset, joita on mahdollista tehdä matkan varrella. Michaelin työtä on myös päivitysten koodaus. Kehitystyön pohjaksi hän kerää ideoita ja palautteita asiakkailta.

Ydinosaaja Log Yard Controlissa

Michael Aminoffin ydinosaamista on Log Yard Control. Finnos-uran alkumetreillä Aminoff pääsi tuotteistamaan valmiin prototyypin, jonka päätehtävä on helpottaa kuljettajien työtä tukkikentällä.

Log Yard Control on tukkikentän hallintajärjestelmä, joka tunnistaa skannauksen jälkeen mihin varastopaikkaan tukin tulisi menee. Ohjelmassa kuljettaja näkee mistä tukkeja pitää hakea ja mihin ne viedään. Softa on reaaliaikainen ja perustuu gps-tietoon. Idea on oikeastaan varsin yksinkertainen. Järjestelmä seuraa todellista tilannetta tukkikentällä ja tiedon perusteella optimoidaan työtehtävät.

lampokartta2

Demokuvassa lämpökartta näyttää ajoneuvotapahtumien tiheyden ja missä ajoneuvo on liikkunut tietyssä ajassa.

Mitä odottaisit asiakkaalta, jos saisit toivoa?

Aminoff pohtii hetken. Sitten hän päätyy toivomaan asiakkaalta kiinnostusta ja sitoutumista tuotteeseen sekä projektiin. Yhteistyössä asiakkaan kanssa syntyy parasta jälkeä.

Tuotepäällikkönä Michael haluaa houkutella asiakkailta rohkeasti aktiivisia kehitysideoita. Näin molemmat osapuolet saavat enemmän hyötyjä yhteisestä hankkeesta.

Minkälainen Finnos on työnantajana?

Kehuttavaa löytyy ja Finnos on hyvä työnantaja, Michael toteaa. Oma-aloitteisuus palkitaan. On paljon rauhaa keskittyä omaan työhön. Ei ole yhtään turhaa sisäistä palaveria.

Työnkuvakin on monipuolinen eikä ole aikaa tylsistyä, Michael jatkaa. On mukavaa, että saa nähdä erilaisia sahoja ja erilaisia ihmisiä. Tuntuu hyvältä, kun saa omistaa tuotekokonaisuuden. Koodaaminen on mielekästä ja tässä työssä sitä saa tehdä.

Entä millainen maine Finnoksella on asiakkaiden parissa? Sekin on oikein hyvä, Michael vahvistaa. Taannoin Ruotsissa messuilla tuli kiittävää palautetta hyvästä palvelusta ja projektien toteutumisesta. Asiakkaat tykkäävät siitä, että Finnos tekee mitä sovitaan.

Onnistumisen hetkeksi Aminoff mainitsee haastavan asennuskokonaisuuden Metsä-Fibre Rauman suuressa sahahankkeessa. Projekti oli iso ja sisälsi paljon testauksia ajoneuvoissa. Kaikki meni kuitenkin hienosti ja nyt se on siellä tuotannossa, Michael hymyilee. Se tuntuu aina hyvältä!

 

Lue lisää artikkeleita

Ylös